Telewizja 4K w Polsce – hotelowy standard czy ciekawostka?

Coraz częściej możemy zobaczyć reklamy kanałów telewizyjnych przygotowujących specjalną ofertę na zbliżające się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Hitem wydaje się być możliwość oglądania zmagań piłkarzy w wysokiej rozdzielczości 4K. Jednak czy gra jest warta świeczki, zwłaszcza dla branży hotelowej?

Czym w ogóle jest standard 4K? Jak mówi popularna Wikipedia, 4K to “wysokiej jakości standard rozdzielczości filmów cyfrowych oraz grafiki komputerowej. Nazwa pochodzi od 4 tysięcy pikseli umieszczonych w pozycji horyzontalnej. 4K charakteryzuje się czterokrotnie większą liczbą pikseli w porównaniu do powszechnie używanej rozdzielczości Full HD oraz dziewięciokrotnie większą od High-Definition.

Trzeba sobie powiedzieć wprost – dostosowanie oferty hotelowej do standardów telewizji w rozdzielczości 4K może być drogą inwestycją, ale ceny takich telewizorów znacznie spadły w ostatnich latach i najprostsze modele telewizorów z trybem hotelowym możemy kupić już za ok. 1800zł netto. Drugim minusem takiego rozwiązania jest wciąż uboga lista dostępnych programów.

Od zeszłego roku w Polsce dostępny jest Canal+ 4K Ultra HD, który transmituje wydarzenia sportowe, filmy, seriale czy koncerty (jest tu jednak wymagana posiadanie karty dekodującej oraz dostosowanej do odbioru kanałów Ultra HD stacji czołowej). Kilka tygodni temu do oferty platformy NC+ dołączyła TVP 4K, która przeprowadzi transmisję większości meczy w najwyższej rozdzielczości. Swój własny kanał 4k ma także Eleven Sports. Na satelicie Hotbird dostępne są jeszcze dwa, niekodowane kanały nadawane w jakości Ultra HD. Są to francuski Fashion i amerykański NASA Channel.

Nie należy zapominać, że oprócz odpowiednich telewizorów, do odbioru kanałów Ultra HD 4K, potrzebna jest nowoczesna stacja czołowa. Stacja powinna być już przygotowana do odbioru programów satelitarnych w standardzie DVB-S2x i być zgodna z transmisją sygnałów w modulacji APSK.

Oczywiście zawsze pozostaje nam też YouTube, który możemy oglądać na telewizorach z trybem smart tv – ta platforma ma już całkiem sporo materiałów w 4K.  Swoją wersję 4K ma także platforma Ipla.

Z drugiej strony – przyjemność oglądania filmów czy piłkarzy w rozdzielczości 4K jest dużo większa niż ze standardowego HD czy nawet Full HD. Szacuje się, że za 4 lata w Polsce będzie już 5 milionów takich odbiorników i format ten powoli stanie się standardem, zaś 61% abonentów Orange uznaje ten standard za “przełomowy”.

Bez wątpienia osoby planujące długoterminową inwestycje w nowy sprzęt telewizyjny, powinny być świadome, że zmiana warty z formatu HD na 4K to kwestia najbliższych 2-3 lat i jeśli w trakcie czerwcowych Mistrzostw Świata w Rosji spodziewamy się wymagających klientów, warto rozważyć dostosowanie swojej oferty do standardów 4K – zwłaszcza, że to inwestycja na lata, bo kwestia popularyzacji wyższych standardów to jak na razie melodia przyszłości. Ponadto, ceny takich telewizorów hotelowych znacznie spadły, więc może warto wykorzystać okazję?